Op deze prent staat de opening van het eerste station van Haarlem op 19 september 1839 afgebeeld. Een grote groep mensen was aanwezig bij deze unieke gebeurtenis. De aanleg van de eerste Nederlandse spoorwegverbinding in 1839, tussen Amsterdam en Haarlem, bracht de moderne tijd in Haarlem. Deze ontwikkeling veranderde Haarlems infrastructuur ingrijpend. De spoorlijn was aangelegd door de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij.
Het oude station bij de Amsterdamse poort werd al vrij snel (1842) vervangen door een nieuw station op de huidige plek. Voor het aanleggen van een ruim stationsplein moest een hele straat, de Lange Molenstraat, worden afgebroken. Vervolgens werd de spoorbaan verhoogd, om het andere verkeer vrij te laten doorstromen. Er werd tussen 1905 en 1908 een nieuw stationsgebouw neergezet, gebouwd door D.A.N. Margadant.
De komst van de trein maakte de sterke ontwikkeling van de grote en zware industrie mogelijk. In 1838 was aan de Riviervischmarkt al de Koninklijke fabriek van rijtuigen en spoorwagens J.J. Beynes gevestigd, eerst als kleine wagenmakerij, later als een grootschaliger productiebedrijf aan het nieuwe Stationsplein.