Tijdens de kermis trokken veel mensen naar de stad. Voor kermisexploitanten was dat de uitgelezen kans om producten, voorstellingen en bezienswaardigheden aan de bezoekers te verkopen. Met behulp van affiches maakten zij reclame.
Maar hoe trek je met je affiche de aandacht van al die bezoekers? Afbeeldingen waren vaak nog te duur om te drukken. Daarom hadden de kermisexploitanten andere tactieken om de aandacht van de lezers te trekken:
1. Een dikgedrukte titel.
2. Opscheppen over hoe uniek het is. Bijna alle kermisexploitanten benadrukken dat dit echt nergens anders te zien is.
3. Het uitreiken van prijzen. Er werden vaak geldprijzen beloofd aan diegenen die een soortgelijk of een beter product konden aanwijzen.
4. Veel verschillende lettertypen gebruiken.
5. Verklappen wat er te zien is.
6. Een afbeelding. Soms staan er op de affiches kleine plaatjes. Tegen het einde van de 19e eeuw werd dat door nieuwe technologie steeds goedkoper geworden.